Overlijden medeparochiaan de heer Gijs Honselaar

Op 13 september jl. ontvingen we het droevige bericht dat is overleden medeparochiaan en dorpsgenoot de heer Gijsbertus Johannes Wilhelmus Honselaar, bij ons allen bekend als Gijs. Woonachtig buiten het dorp, maar altijd zeer betrokken bij zijn St.Urbanusparochie. Niet op de voorgrond, daar was hij niet van, maar stilletjes veel aanwezig zonder dat dit wellicht opviel.
Zo kwam hij samen met zijn vrouw Joke altijd naar de kerk wanneer er ook echt iets te vieren was. Tijdens de hoogmis was hij er dan, genietend van het orgelspel en een goede preek.

Daarbuiten was hij een vrijwilliger behorende tot het ‘kernkorps’. Als lid van de groen-groep heeft hij menig uur op het kerkhof en omliggende terrein doorgebracht en daarbij de handen flink uit de mouwen gestoken. Een echte kweker, hart voor het groen. Dat deed hij altijd met veel liefde én gezelligheid. Hij zorgde ervoor, samen met zijn ploegje, dat het er rondom de kerk altijd spik en span uitzag, net als bij hem thuis.
Hij was altijd in voor een praatje, waarbij ook de meer serieuze onderwerpen niet werden vermeden. Zo vroeg hij me eens tijdens het schoffelen: ‘...Goh John, zal er écht een hemel zijn als we dood gaan…’. Heel droogjes, met zijn eeuwige glimlach. Serieus en onderzoekend als het over geloof ging. Daar vloeiden dan prachtige gesprekken uit voort.

Gijs was ook actief lid van de St.Barbara begrafenis-vereniging. Bij een uitvaart waar hij als drager moest assisteren, stond hij daar dan altijd in die grote grijze jas, die steeds ietsje groter leek te worden naarmate hij ouder werd. Mét hoed op, vol eerbied en respect naar de overledene en familie tijdens de begeleiding naar de laatste rustplaats op ‘Vreedenhof’. Zo droeg hij niet alleen de overledenen, maar droeg hij ook de parochie. Een warme, altijd vriendelijke kracht, innemend, beheerst, vakkundig en beminnelijk, een fijn persoon om mee samen te werken en te zijn, zo hebben we Gijs gekend. We gaan je glimlach missen. Dat je moge rusten in vrede, daarboven in de hemel.

De uitvaartplechtigheid zal plaatsvinden op zaterdag 17 september om 14.00uur in onze St.Urbanuskerk. De crematie zal in besloten kring plaatsvinden. Na de uitvaartplechtigheid is er gelegenheid elkaar te ontmoeten in het nabijgelegen dorpshuis ’Nesse’.

Wij wensen familie, vrienden en nabestaanden heel veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.